mandag den 18. oktober 2010

Chrysanthemum stiklinger ... eller ej?



Alle havebøger står stejlt - Chrysantemum vil gøre det bedre, hvis du starter på en frisk med nye stiklinger hvert år, end hvis du bare lader de gamle planter spire igen.

Jeg har altid været meget lydig. I løbet af vinteren de gamle planter dør ned, men i foråret, er skud - ja, skyder op fra bunden. Og jeg har altid trække dem ud at bruge dem som stiklinger.

Dette er ikke ment som en how-to post, men just in case nogen er interesseret, det er død nemt. Du har brug for skyder mindst to inches lang. Træk dem ud forsigtigt, derefter klippes stilken lige over lige under et blad node. Igen forsigtigt, klemmes ud de nederste blade, så kun et par øverst. Pop dem i noget fugtigt pottemuld og - ja, bare vent. De kan se en smule diskette i starten, men en dag (en måned eller deromkring senere) vil du pludselig opdage, at de har perked op - og du ved, de har rod.



Der er variationer over et tema af kursus. Du kan prøve at dyppe dem i hormon forankring pulver før plantning dem. Men jeg har aldrig har, (jeg kan ikke få de ting lokalt) og fire ud af fem har altid gjort det - bare plante mere end du har brug for. Eller du kan dække dem i en spreder - men jeg får foran min historie.

Vi har haft en usædvanlig kold vinter. Masser af mine planter har ikke gjort det, og for første gang, der omfatter min krysantemum. Sidste efterår havde jeg fem anlæg i denne beholder, alle taget fra stiklinger den tidligere forår ...


... af dette forår kun to havde overlevet, og en anden plante (øverste billede) var på udkig ekstremt ondt af sig selv.


Nu ved rettigheder, skulle jeg have strippet alle tre planter af deres nye skud og potteplanter dem alle op for at skabe nye anlæg. Men det dårlige vejr har betydet, at sætte sig ned, og slukker, og off. Op til ti dage siden blev natten temperaturer stadig under nul - ikke det bedste tidspunkt at tage stiklinger.

Jeg er en af de mennesker, der, skønt der stor respekt for oplevelsen af eksperter, kan lide at se tingene for mig selv. Det er ikke, at jeg ikke tror dem - jeg vil bare prøve det. Så jeg tænkte, at jeg i år kan prøve et eksperiment. For de store hvide sort, der var halvt død, har jeg reddet to stiklinger og kastet moderplanten væk. Men for den lille gule sort, har jeg stort set overlades dem som de er, kun tage nok stiklinger til at fylde de huller efterladt af dem, der døde denne vinter. Tre stiklinger er gået ind i rum omkring de to overlevende, og jeg har fået et par mere i potter i tilfælde disse tre ikke gør det. Vil havebøger være rigtigt? I efteråret vil vi se, hvilke der giver de bedste blomstrer - det gamle anlæg eller det nye stiklinger.



Jeg giver stiklingerne lidt mere hjælp end normalt i år selv - ved at dække dem til at skabe et mere fugtigt, og varmere atmosfære. Jeg har aldrig generet før, men med den lange, kolde vinter har forsinket det hele, jeg regner de har brug for al den hjælp de kan få. DIY \ "propagatorer \" er blot cut-off mineralvand flaske bunde. De kan enten blive skubbet i jorden omkring planten (hvis det allerede i sin voksende position), eller forsynet over små potter.






Ingen kommentarer: